« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید

 درصورتی که ارزش روز کلیه ماترک متوفی کمتر از دیون محقق متوفی، واجبات مالی و عبادی و هزینه کفن و دفن باشد اموال و دارایی های متوفی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات های پرداختی با ارائه اسناد و مدارک مثبته به پرداخت کنند مسترد خواهد شد.با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی وراث متوفی موظند به منظور کسر هزینه های کفن و دفن، ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه ای حاوی کلیه اقلام ماترک و بدهی ها را به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند.

 در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم نمایندگان مجلس مقرر کردند وراث متوفی (منفرداً یا مجتمعاً) موظف اند ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه کلیه اقلام ماترک و بدهی ها را به اداره امور مالیاتی تسلیم نمایند.

 بر اساس این بند تصویب شده وراث متوفی (منفرداً یا مجتمعاً) یا ولی، یا امین، یا قیم و یا نماینده قانونی آن ها موظفند به منظور کسر هزینه های کفن و دفن در حدود عرف و آداب و واجبات مالی و عبادی در حدود وقاعد شرعی و دیون محقق متوفی از ماترک، ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی اظهارنامه ای حاوی کلیه اقلام ماترک با تعیین ارزش روز زمان فوت و تصریح مطالبات و بدهی ها طبق فرم نمونه مخصوصی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود به الزمام مدارک زیر به اداره امور مالیاتی صلاحیت دار تسلیم نمایند:

 1- رونوشت یا تصویر گواهی شده اسناد مربوط به بدهی ها در مطالبات متوفی

 

 2- رونوشت یا تصویر گواهی شده کلیه اوراقی که مثبت حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی

 

 3- رونوشت یا تصویر گواهی شده آخرین وصیت نامه متوفی اگر وصیت نامه موجود باشد

 

 4- درصورتی که اظهارنامه از طرف وکیل یا قیم یا ولی داده شود رونوشت یا تصویر گواهی شده وکالت نامه یا قیم نامه .

 

 5- رونوشت یا تصویر گواهی شده فوت از مراجع ذی ربط

 

 اداره امور مالیاتی مربوط مکلف است اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر را رسیدگی و به شرح زیر اقدام کند:

 

 الف- درصورتی که ارزش روز کلیه ماترک متوفی کمتر از دیون محقق متوفی، واجبات مالی و عبادی و هزینه کفن و دفن باشد اموال و دارایی های متوفی مشمول مالیات نخواهد شد و مالیات های پرداختی با ارائه اسناد و مدارک مثبته به پرداخت کنند مسترد خواهد شد.

 ب- درصورتی که ارزش روز ماترک بیشتر از دیون محقق متوفی، واجبات مالی و عبادی و هزینه های کفن و دفن باشد در این صورت مواد مذکور به ترتیب از ارزش روز اموال و دارایی های این قانون کسر و مازاد ماترک هر سه مورد به مأخذ مقرر در ماده مزبور مشمول مالیات خواهد شد و اضافه مالیات های پرداختی با ارائه اسناد و مدارک مثبته به پرداخت کننده مسترد خواهد شد.

 ج- درصورتی که کل ماترک یابخشی از آن مشمول مالیات نباشد اداره امور مالیاتی موظف است گواهی لازم مبنی بر بلامانع بودن ثبت یا انتقال  یا پرداخت یا تحویل اموال و دارایی غیر مشمول متوفی به وراث را حذف موارد مذکور به عنوان مراجع ذی ربط صادر نماید.

 همچنین بر اساس تبصره ای از این ماده واحده درصورتی که بدهی متوفی مستند به مدارک و اسناد مثبت قانونی بوده و اصالت آن مورد تایید اداره امور مالیاتی صلاحیت دار قرار گیرد قابل کسر از ماترک خواهد بود.

 همچنین بر اساس تبصره این ماده واحده دستورالعمل اجرایی این ماده درباره نحوه رسیدگی، ارزیابی اموال و دارایی ها و صدور گواهی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود وبه تصویب هیأت وزیران می رسد.

 

انحصار وراثت

از آنجایی که انسان ها در حیات اجتماعی خود با یکدیگر در تعامل می باشند . آثار حقوقی بر روابط موجود بین آنها مترتب می باشد . این تعاملات و آثار نه تنها در زمان حیات افراد ، بلکه بعد از فوت آنها نیز همچنان ادامه دارد . به این شکل که هر گاه شخصی از دنیا می رود . می بایست تکلیف مایملک وی و همچنین میزان حقوق ورثه و احیاناً چگونگی اجرای وصیت نامه او مشخص گردد . در این مجموعه سعی شده و تشریفات دادرسی صدور گواهی انحصار وراثت به زبان ساده بیان گردد .

مرجع صلاحیت دار جهت صدور گواهی انحصار وراثت

مرجع صلاحیت دار جهت صدور گواهی دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است . مطابق با ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ، دعاوی راجع به ترکه متوفی در دادگاه محلی اقامه می شوند . که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران ، در آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوالی معلوم نباشد . رسیدگی در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران در حوزه آن بوده است .

بنابراین اگر شخصی در طول مدت زندگی خود در شهرهای مختلفی سکونت داشته باشد و برای مثال آخرین محل سکونت وی اصفهان باشد ، در صورت فوت وی ، دادگاه اصفهان صلاحیت صدور گواهی انحصار وراثت را خواهد داشت هر چند که شخص در شهر دیگری فوت نموده باشد یا اموال وی در نقطه دیگری قرار گرفته باشند .

 

اشخاص صلاحیت دار جهت تقاضای انحصار وراثت

وراث متوفی یا سایر اشخاص ذینفع می توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نمایند . نکته قابل توجه اینکه چنانچه وراث یا اشخاص ذینفع متعدد باشند ، نیازی به درخواست همگی آنها نمی باشد و اقدام یک نفر از آنها ، جهت تقاضا کفایت می نماید .

 

مدارک لازم جهت تقاضای تصدیق انحصار وراثت

1- شناسنامه و گواهی فوت متوفی

پس از فوت متوفی و تأیید پزشک مربوطه ، مراتب توسط اداره ثبت احوال ثبت ، شناسنامه متوفی باطل و گواهی فوت صادر می گردد . ارائه اصل گواهی فوت و کپی مصدق آن به دادگاه الزامی می باشد .

۲- استشهادیه محضری

اسامی کلیه وراث می بایست در فرم مخصوصی که توسط دادگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد نوشته و توسط ۲ نفر از اشخاصی که وراث و متوفی را می شناسند امضاء شود و امضاء افراد فوق نیز می بایست توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی تأیید و گواهی مربوطه به دادگاه ارائه گردد .

۳- رسید گواهی مالیاتی (مالیات بر ارث)

وارث می بایست پس از فوت متولی لیست کلیه اموال و دارایی ها منقول و غیرمنقول او را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارائه کنند و رسید آنرا دریافت نموده ، همراه مدارک دیگر به دادگاه تقدیم نمایند .

۴- کپی مصدق شناسنامه وراث

متقاضی انحصار وراثت می بایست علاوه بر شناسنامه خود ، کپی مصدق شناسنامه وراث دیگر را نیز تهیه و به دادگاه تقدیم نماید . ارائه اصل شناسنامه ها جهت کنترل توسط مدیر دفتر دادگاه الزامی می باشد .

۵- وصیت نامه (در صورتی که وجود داشته باشد)

۶- دادخواست

پس از آماده نمودن مدارک فوق الذکر ، می بایست دادخواستی مشابه الگوی ارایه شده تنظیم گردد و همراه با مدارک یاد شده به دادگاه ارائه گردد .

تشریفات دادرسی پس از تقدیم دادخواست

دادگاه رسیدگی کننده پس از ملاحظه اسناد و مدارک تقدیمی ، درخواست متقاضی را یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار یا محلی آگهی می نماید و هزینه نشر آگهی نیز به عهده متقاضی می باشد .

پس از انقضای یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که معترضی نباشد ، دادگاه با توجه به ادله و اسناد ارائه شده ، گواهی انحصار وراثت مشعر بر تصدیق وراثت ، تعیین تعداد وراث و نسبت آنها به متوفی را صادر می نماید . در صورت وجود معترض و اعلام اعتراض او ، دادگاه جلسه ای را جهت رسیدگی معین نموده و به معترض و درخواست کننده تصدیق اطلاع می دهد و پس از رسیدگی ، در جلسه ای حکم خود را اعلام خواهد نمود . این حکم برابر مقررات قابل تجدید نظر است .

 

نکات قابل توجه در تصدیق انحصار وراثت

۱- در صورتی که در زمان فوت نطفه ای منعقد شده باشد ، چنین نیز جزو وراث قرار می گیرد و می بایست در دادخواست مربوط قید شود .

۲- در تصدیق انحصار وراثت به درخواست ورثه ، دادگاه سهم هر یک از ورثه را معین نماید .

۳- در صورتی که برای محجور ، قیم معین نشده ، دادستان می تواند بنام محجور به درخواست تصدیق انحصار وراثت اعتراض نماید .

۴- در صورتی که بهای ترکه بیش از ۱۰ میلیون ریال نباشد ، دادگاه بدون انتشار آگهی به ادله درخواست کننده رسیدگی و درخواست صدور گواهی حصر وراثت را حسب اقتضای دلایل قبول یا رد می کند .

۵- در مورد وارث روستاییان در صورتی که بهای ترکه بیش از ۱۰ میلیون ریال باشد ، فقط به الصاق آگهی برای یک بار و در یک روز در معابر و اماکن عمومی روستای محل اقامت متوفی اکتفا خواهد شد .

۶- رأی دادگاه دایر بر درخواست تصدیق قابل پژوهش و فرجام است .

مواد قانونی

قانون امور حسبی مصوب ۱۳۱۹ و اصلاحات بعدی مواد ۳۶۰ الی ۳۷۶ .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها