« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید

هفته گذشته خبر تصادف دو اتوبوس و کشته شدن 43 نفر از هم‌وطنان، همه را ناراحت کرد؛ در بروز یک تصادف عوامل متعددی دخالت دارد اما همیشه عاملی پیدا می‌شود تا بیش از سایر موارد تقصیرها گردنش بیفتد.

 

در حالی که به دستور مستقیم رییس جمهوری، بررسی علت این حادثه در دستور کار مسئولان مرتبط قرار گرفته و رییس قوه قضاییه نیز دادستان کل کشور را مامور پیگیری قضایی کرده است، سرهنگ «علی محمدی» کارشناس راهنمایی و رانندگی  به تشریح علت بروز چنین حوادثی از نظر فنی پرداخت که در ادامه می‌خوانید

 

 پس از وقوع برخورد دو اتوبوس در محور قم-تهران، پزشکی قانونی تعداد کشته شدگان را 44 نفر اعلام کرد و عامل را استاندارد نبودن اتوبوس اسکانیا دانست، نظر شما در این باره چیست؟

 در بررسی‌ها معلوم شد که اتوبوس به دلیل ترکیدگی لاستیک مجبور به تغییر مسیر شده است؛ پس باید دلیل ترکیدگی لاستیک مشخص شود. البته سری جدید اتوبوس‌های اسکانیا به تازگی وارد بازار شده‌اند بنابراین لاستیک‌های این اتوبوس‌ها نو است.

 

 پس چرا لاستیک نو ترکید؟

 در مورد لاستیک وسیله‌های نقلیه سنگین نکته مهم تاریخ مصرف لاستیک‌ است، گاهی پیش می‌آید که به دلایل گوناگون لاستیک دیر به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در این مدت مواد تشکیل‌دهنده آن فاسد و همین اتفاق موجب فرسودگی لاستیک می‌شود، در نتیجه لاستیک در برخورد با جسم خارجی به سرعت دچار ترکیدگی خواهد شد.

 

 معاینه فنی نقش مهمی در کاهش بروز حادثه‌هایی مانند این دارد، مدت‌هاست که معاینه فنی در کشور اجباری شده است، پس چرا حوادثی از این دست مهار نمی‌شود؟

 معاینه فنی برای اتوبوس‌های جدید هر سه سال یک بار انجام می‌شود؛ البته بسیاری از رانندگان باز روی ناآگاهی معاینه فنی را جدی نمی‌گیرند و آن را به قول معروف دور می‌زنند، در حالی که کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و بهبود ایمنی با انجام معاینه فنی به ‌موقع تضمین می‌شود. اما بازه باید تأکید کنم که حتی اگر راننده سهل‌انگاری کرده باشد این مورد از سوی پلیس بررسی می‌شود؛ تا همه اتوبوس‌ها معاینه فنی داشته باشند.

 

 مهم‌ترین دلیل در بروز چنین حادثه‌هایی چیست؟

 راننده مهم‌ترین نقش را در پیشگیری از این خطرها دارد؛ زیرا با رعایت سرعت مجاز اگر لاستیک جلوی ماشین هم بترکد فرد می‌تواند با کاهش سرعت و با ایمنی کامل اتوبوس را متوقف کند در نتیجه ترتیب حادثه‌ای تلخ پیش نمی‌آید. اما نکته مهم این است که گاهی راننده سرعت خود را روی کیلومتر بالا قفل می‌کند و همین امر باعث می‌شود حوادثی تلخ را شاهد باشیم. از سوی دیگر تردد اتوبوس در باند یک و باند سه جاده‌ها ممنوع است؛ بنابراین در صورتی که اتومبیل جلویی برای سبقت گرفتن برای اتوبوس راه را باز نکند راننده نمی‌تواند به قسمت‌های دیگر جاده برود و کاهش سرعت باید با باز کردن قفل سرعت صورت گیرد که این موضوع موجب از دست رفتن زمان و در نهایت بروز حادثه می‌شود.

 

 وجود باتری اتوبوس کنار باک بنزین از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل آتش سوزی پس از بروز تصادف مطرح شده است، آیا این نوع از جانمایی فقط در اتوبوس‌های اسکانیا به چشم می‌خورد؟

 رانندگان معتقدند که اسکانیا جز اتوبوس‌های راحت برای رانندگی است و شتاب خوبی دارد. بسیاری از رانندگان اسکانیا را در هر حالت به دیگر اتوبوس‌های دیگر ترجیح می‌دهند؛ زیرا معتقدند که کنترل آن در وضعیت بارندگی و لغزنده بودن جاده آسان‌تر است، اما چند تصادف پیاپی از این اتوبوس موجب شده است تا درخواست‌ مردم برای مسافرت با آنها به شدت کاهش یابد در حالی که تا قبل از این حوادث مردم تمایل زیادی به مسافرت با اسکانیا داشتند. البته این را نیز باید در نظر گفت که در اکثر اتوبوس‌ها باتری جلوی ماشین قرار دارد و این مخصوص اسکانیا نیست. در این اینجا باید به سیستم قطع جریان برق باتری هنگام حادثه اشاره کرد؛ سیستمی که در صورت بروز تصادف از آتش سوزی جلوگیری می‌کند و برخی از اتوبوس‌ها به آن مجهز هستند.

 

 به گفته کارشناسان، اسکانیاهایی که در ایران تردد می‌کند در اروپا هم وجود دارد، اما سؤال اینجاست که چرا تلفات آنها کمتر است؟

 همان‌طور که پیش از این نیز گفتم راننده نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارد، در کشورهای اروپایی قانون‌های راهنمایی و رانندگی مانند تجاوز نکردن از سرعت مجاز و ... از سوی رانندگان به ‌درستی رعایت می‌شود، البته جاده‌ها نیز استاندارد هستند و همین دلایل موجب کاهش وقوع چنین اتفاق‌هایی در جاده‌های کشورهای اروپایی می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها