« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید

1-       خانم‌ها در مواردی که تاریخ فوت شوهر پس از اصلاحیه قانون مدنی 1387 باشد، از زمین نیز ارث می‌برند.

2-      کسی که وراث ندارد می‌تواند به تمام ترکه وصیت کند.

3-      ورثه در مقابل بستانکاران ضامن نقص یا تلف ترکه نیستند. مگر اینکه نقص یا تلف مستند به تقصیر آن‌ها باشد.

4-      دعوی بر میت اعم از دین یا عین باید به طرفیت ورثه و یا نماینده قانونی آن‌ها اقامه شود. هرچند ترکه در ید وارث نباشد اما مادامی که ترکه به دست آن‌ها نرسیده است مسئول اداء دیون نخواهد بود.

5-      وارثی که ترکه را رد می‌کند باید کتباً یا شفاهاً به دادگاه اطلاع بدهد، اطلاع مذبور در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد، این رد نباید معلق یا مشروط باشد.

6-      اگر یکی از وراث غایب مفقودالاثر باشد باید در تقسیم ترکه نماینده غایب (اعم از وکیل، ولی، وصی، قیم یا امین) شرکت داشته باشد و تقسیم نیز در دادگاه انجام می‌شود و تراضی وارثان کافی نیست.

7-      هر گاه شوهر زن خود را با مردی با یک فراش ببیند و او را بکشد از ارث زن محروم نمی‌شود، زیرا انگیزه دست یافتن به میراث در آن اوضاع و احوال منتفی است.

8-      در قتلی که مانع ارث نیست (مثل قتل خطایی و شبه عمد) قاتل از دیه ارث نمی‌برد.

9-      محروم کردن یکی از ورثه از میراث فاقد اثر حقوقی است، البته اگر فردی پیش از مرگ تا یک سوم اموالش را برای سایر وارثین وصیت نماید، وصیت معتبر بوده و وارثی که برای او وصیت نشده از این یک سوم سهمی نمی‌برد.

10-  اگر پرداخت مالیات ملکی که جزء ماترک بوده، بر عهده ورثه باشد، پسر باید در پرداخت هزینه‌های انتقال دو برابر بیشتر از دختر بپردازد.

انحصار وراثت

1-  مرجع صلاحیت‌دار جهت صدور گواهی انحصار وراثت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی در صلاحیت دادگاهی است که آخرین حل سکونت متوفی در ایران در حوزه آن بوده است.

2-      وراث متوفی یا سایر اشخاص دینفع می‌توانند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نماید و اگر وراث یا اشخاص ذینفع متعدد باشند، نیازی به درخواست همگی آن‌ها نمی‌باشد و اقدام هر یک نفر از آن‌ها، جهت تقاضا کفایت می‌نماید.

3-      برای انحصار وراثت باید دادخواستی تهیه شود و به دادگاه تحویل داده شود. دادگاه رسیدگی کننده پس از ملاحظه اسناد و مدارک تقدیمی، دادخواست متقاضی را یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار یا محلی آگهی می‌نماید و هزینه نشر آگهی نیز به عهده متقاضی می‌باشد. پس از انقضای یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که معترضی نباشد، دادگاه با توجه به ادله و اسناد ارائه شده، گواهی انحصاروراثت صادر می‌کند.

4-      در صورتی که برای محجور، قیم معین نشده، دادستان می‌تواند به نام محجور به درخواست تصدیق انحصاروراثت اعتراض نماید.

5-      در صورتی که بهای ترکه بیش از 30 میلیون ریال نباشد، دادگاه بدون انتشار آگهی به ادله درخواست کننده رسیدگی و درخواست صدور گواهی حصر وراثت را حسب اقتضای دلایل، قبول یا رد می‌کند.

6-      در تصدیق انحصاروراثت به درخواست ورثه، دادگاه سهم هر یک از ورثه را معین نماید.

7-      برای تشکیل پرونده احصاروراثت حضور یکی از وراث یا نماینده قانونی وراث نظیر وکیل ایشان کفایت می‌کند.

8-      انحصاروراثت یک گواهی است و هیچ‌گاه از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود مگر اینکه ذینفع خلاف مفاد آن‌را در دادگاه صالح اثبات نماید.

9-      اگر در زمان فوت نطفه‌ای منعقد شده باشد، جنین نیز جزء وراث قرار می‌گیرد و می‌بایست در دادخواست مربوط قید شود.

10-   وراث می‌بایست پس از فوت متوفی لیست کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول او را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارائه کنند و رسید آن را دریافت نموده و همراه مدارک دیگر به دادگاه تقدیم نمایند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها