« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید

رییس کل دادگستری استان مازندران گفت افزایش آگاهی‌های عمومی از حقوق در زمینه‌ها و سطوح مختلف، می‌تواند بیشترین اثر را در ارتقای فرهنگ جامعه داشته باشد.حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «محمدعلی تقوی‌فرد» تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از بندهای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه گسترش فرهنگ حقوقی و قضایی، اصلاح رفتار حقوقی و قضایی مردم، نهادینه‌سازی فرهنگ قانون‌مداری نیز انجام یکسری اقدامات در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش دعاوی حقوقی است، این دادگستری با فعال کردن معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم   و  معاونت فرهنگی اقدام‌های مطلوبی انجام داده است.

 وی ادامه داد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم این مرجع قضایی از سال 90 تشکیل شد که از آن زمان تاکنون در دو محور برون‏سازمانی و درون‏سازمانی فعالیت می‌کند.

  وی فعالیت برون‏سازمانی این معاونت را شامل تعامل با سازمان‌ها و نهادها از جمله اداره‌های آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی عنوان کرد و افزود: در این راستا با ارایه طرح و برنامه‌های مدون با هدف کاهش وقوع جرم همچنین کاهش ورودی پرونده‌های کیفری اقدام‌های مناسبی صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با آنها منعقد شده است.

 مقام ارشد قضایی استان مازندران تشکیل کارگاه‌های علمی، انجام تحقیقات در زمینه بهبود اثربخشی زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان، تجزیه و تحلیل آماری بر روی اطلاعات مربوط به طلاق و انجام پژوهش‌های میدانی در این باره همچنین تدوین گزارش آماری سیمای جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی استان را  نیز از جمله فعالیت‌های درون سازمانی این معاونت برشمرد.

  وی همچنین تشکیل هر دو معاونت طی سال‌های اخیر را در قوه قضاییه نشان از عزم راسخ دستگاه قضایی در راستای ارتقای فرهنگی جامعه همچنین مقابله با ناهنجاری دانست.

 تقوی‌فرد با تاکید بر اهمیت آموزش حقوقی به مردم تصریح کرد: حداقل در بسیاری از جرایم، سطح تحصیلی در ارتکاب جرم بسیار موثر است و افراد با تحصیلات بالاتر کمتر در میان مجرمان مشاهده می‌شوند. در این میان نمی‌توان نقش دستگاه‌ها و نهادهای آموزشی و تربیتی را که نقش مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ جامعه دارند، نادیده گرفت. رسالتی که قانون برعهده این دستگاه‌ها گذاشته، روشن است و چنانچه به نحو صحیح و شایسته عمل کنند به طور حتم حجم زیادی از ورودی‌ها به دستگاه قضایی کاهش می‌یابد.

 وی استفاده از ظرفیت‌های دینی به ویژه ائمه جمعه و جماعات و دیگر روحانیان را در ارتقای فرهنگ حایز اهمیت دانست و افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان پایگاهی دینی می‌تواند در این امر کمک بسیاری کند. افراد تحت ‏تاثیر عقاید مذهبی و اصول اخلاقی، حتی با وجودِ عوامل جرم‏زا کمتر مرتکب جرم‏ می‌‏شوند زیرا رفتار و کردار فرد تحت ‏تاثیر گرایش‌های مذهبی او قرار می‌گیرد و تقویت این گرایش‌ها به کاهش جرم در جامعه کمک می‌کند.

 

  تولید برنامه‌های آموزش حقوقی

 رییس کل دادگستری استان مازندران همچنین در ادامه سخنانش در خصوص دیگر فعالیت‌های آموزشی اجراشده از سوی این مرجع قضایی خاطرنشان کرد: در بخش آموزش همگانی می‌توان به حضور قضات در برنامه زنده رادیویی «شما و قانون» و برنامه تلویزیونی « دادرسی»  که به صورت هفتگی پخش می‌شود، اشاره کرد. این برنامه‌ها با رویکرد آموزش و فرهنگ‌سازی و بر اساس خواسته مخاطبان در موضوع‌های مختلف حقوقی و کیفری تنظیم و تولید می‌شود.

  تقوی‌فرد برخی از موضوع‌های مطرح‌شده در این برنامه‌ها را شامل قانون حمایت از خانواده، مسایل قضایی مربوط به عقد وصیت، حقوق متهم، مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و مهندسان، مسئولیت حقوقی تنظیم اسناد، مسایل مربوط به دعاوی خانواده، طلاق، نفقه و مهریه، اسناد مالی و دادرسی در محاکم بدوی و تجدیدنظر عنوان کرد.

 وی درباره آمـوزش همگانی حقـوق شهروندی در خصـوص امور مالیاتی، اداری، کار و تأمین‌اجتماعی، محیط‌ زیست، بانکی، بیمه‌ای و مشابه آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط از طریق صداوسیما هم یادآور شد: بند « د » ماده 211 مقرر کرده است که به منظور گسترش فرهنگ حقوقی و قضایی، اصلاح رفتار حقوقی و قضایی مردم، نهادینه‌سازی فرهنگ قانون‌مداری و نیز در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و کاهش دعاوی حقوقی، اقدام‌هایی مانند آموزش همگانی طبق برنامه مصوب قوه قضاییه از طریق صدا و سیما و  آمـوزش همگانی حقـوق شهروندی باید انجام شود و آنچه در این بند در خصوص ارایه آموزش‌های تخصصی بر آن تاکید شده، برعهده  دستگاه‌های ذی‌ربط و از طریق صدا و سیماست. همچنین دستگاه قضایی خدمات حقوقی و مشاوره‌های لازم را به سازمان‌ها و نهادهای درخواست‌کننده ارائه می‌دهد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها