« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید

-      از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون روابط موجر و مستاجر مصوب مرداد 1376 اجاره اماکن تجاری تابع این قانون است و به موجب این قانون هرگاه مالک ملک تجاری خود را به دیگری اجاره دهد می تواند مبلغی را تحت عنوان حق کسب و پیشه از مستاجر دریافت کند.

2-      اگر مالک از مستاجر سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری ( مستاجر دوم ) انتقال دهد مستاجر دوم پس از پایان مدت اجاره حق مطالبه سر قفلی از مالک را ندارد.

3-      اگر در اثنای مدت اجاره موجر یا شخص ثالثی از مستاجر بخواهد که منافع ملک را در اختیار او بگذارد، مستاجر حق دارد مبلغی را به عنوان سرقفلی برای واگذاری باقی مانده مدت اجاره دریافت کند مگر آنکه در اجاره نامه حق انتقال به غیر از او سلب شده باشد و او خودش بخواهد ملک را به دیگری واگذار کند.

4-      اگر در هنگام واگذاری ملک، سرقفلی را به مستاجر واگذار کرده، هنگام تخلیه مستاجر حق مطالبه سرقفلی را به قیمت عادله روز دارد. غیر از این راه حل دیگری که برای دریافت سرقفلی وجود دارد ان است که ضمن عقد اجاره شرط شود که مالک حق افزایش اجاره بها یا تخلیه را ندارد و یا متعهد شود که هر ساله با مبلغ متعارف ملک را به همان مستاجر اجاره دهد در این صورت مستاجر می تواند برای اسقاط حقوق خود مبلغی را به عنوان سرقفلی دریافت نماید.

5-      اجاره نامه های تنظیمی پیش از سال 1376 وکلیه روابط استیجاری که شرایط ذکر شده در ماده 1 قانون روابط موجر و مستاجر 1376 را ندارد، مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 می شود که چهار نکته اصلی دارد:‌

الف) در صورتی که مستاجر ملک اجاری حق انتقال به غیر داشته باشد می تواند برای همان شغل یا شغلی مشابه منافع مورد اجاره را به دیگری منتقل کند.

ب) در صورتی که حق انتقال به غیر در اجاره نامه سلب شده باشد یا اصلا اجاره نامه تنظیم نشده باشد و مالک راضی به انتقال به غیر نشود باید در مورد تخلیه مورد اجاره، سرقفلی مستاجر را بپردازد و الا مستاجر می تواند با مراجعه به دادگاه اجازه تنظیم سند انتقال مورد اجاره را اخذ و ملک را به مستاجر جدید واگذار نماید.

ج) اگر مستاجر بدون رعایت این شرایط مورد اجاره را به غیر واگذار کند موجر حق درخواست تخلیه را دارد و می تواند با پرداخت نصف سرقفلی حکم تخلیه را بگیرد.

د) اگر مورد اجاره برای شغل معینی اجاره داده شود و مستاجر بدون رضایت موجر شغلش را تغییر دهد، موجر حق فسخ اجاره و تخلیه ملک را دارد و به مستاجر حق کسب و پیشه ای تعلق نمی گیرد. 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها