« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید

به گفته مدیرکل زندان‌های استان مازندران، 9/11درصد جمعیت کیفری زندانهای این استان را مجرمان «علیه اشخاص» تشکیل داده است؛ مجرمانی که گاه بر اثر کنترل نکردن خشم، درگیری و نزاع برای گذراندن دوران حبس روانه زندان‏های این استان شده‌اند.

 

علی‌اکبر غفاریان: جمعیت این گروه از جرایم را که شامل ضرب و جرح عمدی، نزاع، قتل، تهدید، توهین، افترا، تصادف و ... می‌شود 968 نفر اعلام و اضافه می‌کند که به صورت خاص، آمار جرم در بخش نزاع، ضرب و جرح عمدی 3/3 درصد است. 

 وی نزاع را یک آسیب اجتماعی برمی‌شمرد و می‌گوید: این آسیب نیز مانند اعتیاد، سرقت، قتل، خودکشی، فرار و جرایم مالی حیات اجتماعی انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد زیرا نزاع، خشونت را تشدید می‌کند و هنگامی که رواج یابد خطرناک‌تر خواهد شد. البته آسیب‌شناسان اجتماعی فقر، بیکاری و فاصله طبقاتی را از مهمترین عوامل تشدید و گسترش این پدیده می‌دانند همچنین عواملی چون دوستان ناباب، محیط آلوده و مهاجرت‌ روستاییان به شهر سبب افزایش آمار این آسیب اجتماعی شده است.

 مقام ارشد زندان‏های مازندران درباره بیشترین و کمترین میزان وقوع نزاع در شهرستان‌های این استان هم می‌گوید: آمار جرایم در هر شهری به نسبت موقعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متفاوت است اکنون شهرستان ساری در گروه جرم علیه اشخاص با 13 درصد بیشترین آمار را در استان داراست و شهرستان سوادکوه با 5/1 درصد کمترین آمار را به خود اختصاص داده است. 

 

   لزوم توجه به شعار پیشگیری بهتر از درمان

 غفاریان همچنین ادامه می‌دهد: باید به شعار پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، برای کاهش آمار جرایم علیه اشخاص توجه ویژه شود هرچند که پیشگیری از وقوع جرم نیازمند عزم ملی است و تنها یک قوه یا یک نهاد، قادر به امر پیشگیری از جرم نخواهد بود.

 وی   تصریح میکند: در قرآن کریم برای پیشگیری از جرم، مقررات بدیعی ارائه شده که شامل پیشگیری اصلاحی، وضعی و کیفری می‌شود؛ زیرا تنها با یکی از این شیوه‌ها نمی‌توان از وقوع جرم، انحراف و ناهنجاری‌های اجتماعی پیشگیری کرد بلکه باید از هر سه روش و در کنار هم، برای تحقق این هدف بهره برد.

 این مقام مسئول در ادامه سخنانش درباره میزان تاثیر مجموعه اقدام‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی برای آموزش پیشگیری از نزاع  و به تبع آن کاهش جمعیت کیفری زندانها می‌گوید: خوشبختانه آموزش، کار، ورزش و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در زندان‌ها با هدف جلوگیری از اتلاف وقت، غنی‌سازی اوقات فراغت زندانیان و عادت به کار و افزایش اعتماد به نفس زندانیان در حال اجراست.

 به اعتقاد وی، القای انرژی مثبت و سازنده به زندانی، تلاش برای ایجاد ارتباطات اجتماعی موثر با مجرم همچنین حمایت از خانواده زندانیان  موجب تغییر اساسی در شناخت و تفکر زندانیان می شود و زمینه بازگشت سالم  آنان به جامعه را مهیا می‌‌کند.

 غفاریان یادآور می‌شود: اجرای برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی سالم برای پرکردن اوقات فراغت، ایجاد زمینه لازم برای کارآموزی و اشتغال، برگزاری دوره‌های روانشناسی و مشاوره درمانی و تشکیل کلاس مهارت‌های اساسی زندگی، ارائه خدمات شایسته در امور اجتماعی و حقوقی به زندانیان، ارتقای سطح دانش، فرهنگ، تربیت و اعتقادات مذهبی و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مطلوب از جمله اقداماتی است که در ابعاد گسترده اجرا می‌شود.

 

   کاهش 6درصدی نزاع در استان

  مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران نیز  از کاهش مراجعات ناشی از نزاع و درگیری به این مرکز خبر می‌دهد و اظهارمی‌کند که این رقم در مقایسه با سال قبل 6درصد کاهش داشته است.دکتر علی عباسی در گفتوگو با «حمایت» بیان می‌کند که براساس گزارش‌های به ثبت رسیده در ده ماه امسال بیشترین مراجعه‌کنندگان نزاع به پزشکی قانونی‌ها در شهرستان‌ها به ترتیب ساری با 4 هزار و 205 نفر، بابل با  2 هزار و 845 و چالوس با 2هزار 236 مورد و کمترین آن سوادکوه با 309، عباس‌آباد با 353 و جویبار با 375 مورد بوده ‌است.به گفته وی، از مجموع مراجعان نزاع در ده ماه گذشته امسال  که رقمی معادل21 هزار و 975 نفر است، بیش از14 هزار و 868 نفر مرد بوده‌اند.مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به چگونگی وقوع نزاع خاطرنشان می‌کند: یکسری از درگیری‌ها به دنبال تصادف‌های جزیی بین دو یا چند وسیله نقلیه صورت گرفته که به علت ناراحتی، کنترل نکردن خشم و بروز مشاجره لفظی متاسفانه به درگیری فیزیکی منجر شده است.

 

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها