« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

ارائه کلیه خدمات حقوقی, مشاوره, کارشناسی و انجام امور وکالت با توکیل از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی

سلام خوش آمدید


معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد؛       

 معاون اول قوه قضاییه در مراسمی از قضات نمونه شورای حل اختلاف قدردانی کرد. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در این مراسم، ارتقای شورای حل اختلاف را از اولویت‌های دستگاه قضایی دانست و دراین‌باره گفت: «ارتقای‌ دستگاه قضایی یکی از خواسته‌‌های رهبری است و به دلیل اینکه شوراهای حل اختلاف زیرمجموعه قوه قضاییه است، ارتقای آن اولویت دارد.» خاطرنشان می‌شود رییس قوه قضاییه به تازگی دستور ارتقای جایگاه اداری و تشکیلاتی مرکز امور شوراهای حل اختلاف به معاونت قوه قضاییه را صادر کرد.

 معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش دوران فعلی را دوران تثبیت شوراهای حل اختلاف دانست و دراین‌باره گفت: «خوشبختانه مرکزیت شوراهای حل اختلاف در ساماندهی مشکلات شوراها نقش خوبی داشته است.»

رییسی در همین زمینه با ارایه آماری از فعالیت‌های شورای حل اختلاف گفت: رسیدگی به 4 میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف نشان می‌دهد که این مجموعه جلوه خوبی از مشارکت مردم با قوه قضاییه را به نمایش گذاشته است. وی افزود: شورای حل اختلاف قدمت زیادی ندارد؛ اما در همین مدت کوتاه اقدامات زیادی کرده است.

 رییسی تصریح کرد: این نهاد کم‌هزینه، اما کارآمد است و اکنون همکاری همکاران قضایی ما با شوراهای حل اختلاف بسیار مناسب است. معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: یکی از اقدام‌های ما ایجاد کارگروه‌هایی برای ارتقای جایگاه شورای حل اختلاف از نظر کمی و کیفی است و امیدواریم بر این اساس، گام‌های بلندی در شورای حل اختلاف برداشته شود؛ زیرا نگاه‌ها در دستگاه‌ قضایی به شورای حل اختلاف با قبل بسیار متفاوت است.

 معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر خالص‌سازی شوراهای حل اختلاف گفت: منظور از خالص‌سازی این است که برخی از شوراهای کارآمد تقویت و برخی دیگر با سایر شوراها ادغام شده‌اند.

 رییسی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران حضور یافت و در پاسخ به سوالی درباره دیدار‌های اخیر مسئولان قوه قضاییه با رییس‌جمهور منتخب گفت: در این دیدارها زمینه همکاری بهتر میان قوا فراهم می‌شود.

 وی با بیان اینکه «حماسه سیاسی» رقم خورده و حالا نوبت «حماسه اقتصادی» است، خاطرنشان کرد: حماسه اقتصادی در گرو همکاری قوای سه‌گانه است و در صورتی که مردم با قوای سه‌گانه همکاری داشته باشند کارنامه درخشانی را در این زمینه تا پایان سال خواهیم داشت. معاون اول قوه قضاییه افزود: البته برای همکاری بهتر باید در میدان عمل وارد شد و نتیجه آن را دید.

 

 شوراهای حل اختلاف مظلومند

 رییس شوراهای حل اختلاف کشور نیز در این مراسم گفت: استانداران و معاونان آنان اذعان دارند که شوراها در بهبود روند کارهای مردم تأثیرگذار بوده‌اند؛ با این حال متأسفانه شوراهای حل اختلاف مظلومند و قضات این شورا مظلومیتی مضاعف دارند.

 حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی اظهار کرد: مدت‌ها بود می‌خواستیم از قضات نمونه شوراهای حل اختلاف قدردانی کنیم؛ قضاتی که صبح‌ها‌ را در دادگاه‌ها و بعد از ظهرها را در شوراها سپری می‌کنند و به حق بسیارزحمت می‌کشند به بخش بزرگی از مسئولیت قوه قضاییه را بر دوش دارند.

 وی با یادآوری یکی از عبارت‌های رییس قوه قضاییه درباره شورای حل اختلاف گفت: به تعبیر آیت‌الله آملی لاریجانی، شوراهای حل اختلاف بازوی توانمند دستگاه قضایی هستند.

 رییس شوراهای حل اختلاف کشور گفت: متأسفانه قضات شوراهای حل اختلاف در عمل مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و این در صورتی است که با یک نگاه در دادگاه‌ها می‌توان فهمید که شوراها تا چه میزان ارزش و اثرگذاری خود را نشان داده‌اند.احمدی میانجی تصریح کرد: ایجاد صلح و سازش زمان زیادی می‌برد و پرونده‌هایی که به دست ما می‌رسند، بسیار سنگین هستند؛ به همین دلیل چنانچه شوراها به مدت 3 ماه تعطیل شوند مشکلات زیادی در روند کارهای مردم پیش می‌آید.وی خاطرنشان کرد: در سال 81 برای رسیدگی به پرونده‌ها زمانی حدود یک سال و نیم لازم بود؛ اما اکنون و به لطف حضور شوراهای حل اختلاف زمان رسیدگی‌ها کاهش یافته است.

 رییس شوراهای حل اختلاف کشور افزود: قضات شورا زحمت زیادی می‌کشند و باید به اندازه شأن‌شان از آنان قدردانی کرد.

 احمدی میانجی افزود: ما به رییس قوه قضاییه قدردانی از قضات نمونه کشور را پیشنهاد کردیم و ایشان هم استقبال کردند و از هر استان یک قاضی مورد قدردانی قرار خواهد گرفت.

 

 تاثیرگذاری شوراهای حل اختلاف در فرهنگ صلح ‌وسازش

 رییس کل دادگستری استان تهران نیز در این مراسم گفت: شوراهای حل اختلاف در صلح و سازش و نهادینه کردن فرهنگ آن بسیار اثرگذار بوده‌اند.

 علیرضا آوایی با بیان اینکه اهتمام معاونت شوراهای حل اختلاف، ساماندهی و تقویت و ارتقای کیفی در رسیدگی به پرونده‌ها بوده است، افزود: قضات شوراهای حل اختلاف بسیار مؤثر عمل کرده‌اند و واقعاً حجم کار دادگستری را کاهش داده‌اند که همین موضوع بسیاری از هزینه‌ها را کم کرده است.

 وی همچنین با توجه به جایگاه قضات گفت: عنوان قاضی بسیار مهم است و دغدغه داشتن نسبت به حقوق مردم از وظایف مهم یک قاضی است؛ اما متأسفانه برای برخی همکاران حقوق مردم عادی شده است؛ این در حالی است که مشکل مردم باید اولویت داشته باشد؛ زیرا ما با سرنوشت‌سازترین لحظه‌های زندگی مردم سروکار داریم و باید با حسن خلق با آنان رفتار کنیم.

 آوایی گفت: همچنین باید با ارباب رجوع مودب بود و نسبت به آنان تواضع داشت؛ اما بعضی از همکاران ما دچار غرور می‌شوند.

 رییس‌کل دادگستری استان تهران با برشمردن ویژگی‌های یک قاضی نمونه گفت: رعایت شئون شغلی حرفه‌ای، سواد و سابقه خوب و انصاف در قضاوت از ویژگی‌های قاضی نمونه است؛ همچنین قاضی نمونه باید در تدین و تشرع سرآمد باشد.

 وی خاطرنشان کرد: افرادی که معتقد نیستند، با بهانه‌های مختلف ممکن است خلاف شرع عمل کنند و به گونه‌های مختلف کارشان را توجیه کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
« موسسه حقوقی تندیس تدبیر و امید»

رئیس موسسه : مهدی رضایی
مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت
لیسانس حقوق از دانشگاه شیراز
ارشد IT از سازمان مدیریت صنعتی
ارشد حقوق اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
اینستاگرام mrezaei41@
telegram.me/tandistadbiromid
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی: 09212769234
tandislaw@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
پیوندها